Dag 8: vrije dag in Arequipa

4 augustus 2015 - Arequipa, Peru

Dag 8

4 augustus

Weer weinig geslapen. De kinderen kwamen in drie groepjes terug vannacht uit de 'disco' en iedere keer werd ik wakker. Het hotel is erg gehorig. De ramen hebben kieren van minstens twee centimeter en we horen iedereen binnenkomen via de binnenplaats. Vannacht ook weer hondengevechten gehoord op straat. Er leven hier veel straathonden die 's nachts hun kostje bij elkaar proberen te scharrelen als ze niet weggejaagd worden door mensen.

We gaan samen ontbijten. Het belooft weer een prachtig mooie dag te worden. De hemel is strak blauw. Arequipa wordt ook wel de stad van de eeuwige lente genoemd. Het klimaat is hier altijd aangenaam. Op straat lopen mensen met truien of jassen aan, terwijl wij in korte broek en t-shirt rondlopen. Sabien schuift zonder Stijn aan bij het ontbijt. Hij voelt zich niet zo lekker (tja, stappen en vroeg op is niet altijd handig). Ik ga eens kijken. Hij heeft last van zijn maag en darmen zoals meer in de groep. We besluiten met z'n drieen de stad in te gaan en hem later op te pikken. Eigenlijk zijn we allemaal niet echt fit. Alle vier verkouden en ook Sabien heeft buikklachten. De druk in het hoofd is ook niet bij iedereen verdwenen. Morgen gaan we flink klimmen. We gaan zelfs een pas over op bijna 5.000 meter. Omdat we morgen op maar liefst 3.300 meter gaan slapen, vrezen velen voor hoogteziekte. De vraag: wel of niet preventief medicatie slikken, speelt bij iedereen. Ik ben er nog niet uit. Wij hebben wel medicijnen meegenomen maar aangezien ze maar maximaal 3 dgn geslikt mogen worden, twijfelen we enorm. Over een dag of vier slapen we nl op bijna 4.000 meter hoogte. En wat als er dan iemand echt ziek wordt en niks meer mag innemen? Ik ben ook heel benieuwd wat het fysiek met ons doet. We zijn nu al allemaal buiten adem bij een klein stukje klimmen.

Via het beroemde plein in hartje centrum, het mooiste plein van heel Zuid Amerika volgens velen, struinen we door de vele straatjes. We vinden een voetbalshirt voor Marco van het nationale elftal. Gisteren al mutsjes voor Guus gescoord, dus we zijn goed bezig. Zijn er nog wensen? Dan laat maar horen! We pikken Stijn op en eten een sandwich aan het plein. Hier zou ik uren kunnen vertoeven. We bezoeken het oude nonnenklooster Santa Catalina. Een geweldig mooi bouwwerk en sinds 1970 geopend voor bezoekers. Vroeger woonden hier 400 nonnen, nu nog slechts 40. We willen graag nog naar het uitzichtspunt net buiten de stad. Sabien voelt zich niet erg lekker en ik ga met haar terug naar het hotel. De mannen nemen een taxi, samen met Noud uit onze groep die we toevallig net tegenkomen. We zwaaien ze nog uit en zijn benieuwd naar hun ervaring. Hier in een taxi zitten is een attractie op zich.

Als de jongens weer terug zijn, gaan we met Jesper, Wouter en Stein naar de kathedraal. We steken een kaarsje op voor opa Jan en opa Wim en voor alle andere lieve mensen die er niet meer zijn. In de lokale supermarkt slaan we liters water in voor morgen. Omdat we zo hoog gaan, moeten we morgen minstens 3 liter water drinken onderweg naar onze volgende bestemming. Dat wordt dus flink inslaan! We kunnen ons nog net opfrissen voor met met z'n allen gaan eten in een restaurant in het centrum. Het is een soort creperia waar naast crepes ook andere gerechten geserveerd worden. Voor de mannen onder ons is 1 portie niet genoeg en wordt er nog een keer de kaart bijgehaald. Op het eind van de avond krijgen we een vette rekening voorgeschoteld. Het was wel gezellig.

Morgen weer een lange reisdag dwars door de bergen. Eindbestemming is Cabanaconde. Onderweg rijden we over de besneeuwde bergtoppen en vulkanen. Dat wordt weer klimmen. Ik zie er weer enorm tegenop. Ook zullen we diverse soorten lama's zien. Vanaf dan is de kans klein dat we nog wifi hebben. Dat betekent dus een aantal dagen geen verslag of appjes.

1. Iedje:
    5 augustus 2015
    Ik hoop dat buiken en magen inmiddels wat gekalmeerd zijn. Typisch een gevolg van de hoogte, dus goed dat jullie een paar dagen hebben kunnen wennen. De jeugd kan beter geen disco meer bezoeken op dit moment, want dat vergt wel erg veel van je. Morgen dus naar de Colca Canyon. Een schitterend gebied en ik hoop dat jullie de condors zien vliegen. Immens grote vogels, waar je niet te dichtbij moet komen. Wij hadden zuurstof mee, maar niemand heeft dat gebruikt. Roken laat je wel achterwege hier, zo ook hollen!
    Er is veel te zien voor jullie de komende dagen, dus oogjes goed open. Geniet ervan. Ik doe dat tijdens het lezen van jullie verslag. Kus van mij voor jullie.