31 juli: Paraty

31 juli 2018 - Paraty, Brazilië

DAG 14, 31 juli: Paraty

Als we opstaan regent het nog steeds hard. Vandaag vertrekken de kinderen samen met nog acht anderen voor hun tweedaagse wandeltocht. Stijn en Jesper hebben er weinig zin in maar gaan uiteindelijk toch mee. In een nabijgelegen winkeltje worden snel nog wat regenponcho's ingeslagen en dan gaat het groepje op pad. Ik heb wel met ze te doen en hoop oprecht dat het snel op gaat knappen.Twee dagen lopen in de modder is niet echt een pretje.

Nadat we ze uitgezwaaid hebben gaan we zelf op pad samen met de familie Van Schie. Iedereen gaat vandaag iets anders doen en wij hebben gekozen voor een schoenertocht in de baaien van Paraty. Anderen kozen voor een kajaktocht maar deze is afgeblazen vanwege het slechte weer. De schoener is een boot en is voor een groot deel overdekt. Het vaart ons langs een aantal eilanden in de omgeving. Onderweg worden twee strandjes aangedaan. We kunnen er snorkelen maar het is te koud buiten om echt te gaan zwemmen. Gelukkig laat het zonnetje zich even zien aan het begin van de middag en stopt het met regenen. De hele omgeving ziet er direct een stuk mooier uit. Behalve wij en de familie Van Schie zijn er nog vijf mensen aan boord. Het is dus lekker rustig en we genieten van het mooie uitzicht onderweg. In de verte zien we de zwarte lucht boven de bergen hangen. We hopen maar dat de wandelaars daar niet aan het lopen zijn. De arme stakkerds!

Na de tocht wandelen we door het historische centrum. Hoewel dit een echte trekpleister is in deze regio is het helemaal niet druk. Paraty is een idyllisch plaatsje op ongeveer 250 km van Sao Paulo en Rio de Janeiro. Het ligt aan de Costa Verde in de baai van Ilha Grande. Het heeft een koloniaal centrum dat sinds 1966 door de Braziliaanse overheid is erkend als nationaal Historische Plek en het staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Het centrum is bestraat met kinderkopjes en is lastig te bewandelen als het geregend heeft. Er zijn winkeltjes, restaurantjes, mooie kerken en pleinen. In de 18e eeuw deed Paraty dienst als doorvoerhaven van Braziliaans goud. Behalve een mooi centrum is Paraty ook geliefd om zijn mooie stranden en baaitjes.

's Avonds gaan we samen uit eten in het mooie centrum. We bestellen op goed geluk iets typisch Braziliaans van de kaart. Het gerecht bestaat uit vis met diverse groenten in een heerlijke saus. Het smaakt geweldig. We proberen duidelijk te krijgen wat het nu precies is maar ons Portugees is te slecht. Het blijft wennen dat je je hier niet met Engels kunt redden. Gelukkig begrijpen ze mijn Spaans en zo komen we toch een eind. Maar toeristen die geen Spaans of Portugees spreken, hebben het lastig hier.

1. Iedje:
    3 augustus 2018
    Jammer dat het zo giet. Zeker voor de 2-daagse trektocht waar je vooraf voor in kon schrijven. Dat wordt glijden en soppen door de modder straks. En de moeilijkheidsgraad gaat hiermee omhoog. Maar goed, plastic ponchos aan en daarbij , het zijn allemaal positievelingen, die een stootje kunnen verdragen. Na 2 dagen zullen we het horen. Spannend.
    Een vrije dag verder . Jullie kiezen voor een schoenertocht door de baaitjes van Paraty. Ziet er leuk uit en als het giet heb je er gedeeltelijk beschutting. Jammer dat de kajaktocht voor een ander groepje, geannuleerd werd omdat het weer te slecht was .
    Het weer speelt jullie wel parten die laatste week.......
    Ik zou graag een dagje rondgestruind hebben in Paraty. Het lijkt me een dankbaar plaatsje daarvoor. Idyllisch en apart. Niet geschikt voor naaldhakken . Hahaha.
  2. Marco:
    5 augustus 2018
    Modder. Die mietjes hebben duidelijk de loopgraven van 14-18 niet meegemaakt.