1 augustus: Paraty

1 augustus 2018 - Paraty, Brazilië

DAG 15, 1 augustus, Paraty

De regen is niet gestopt. Wat jammer voor de wandelaars. We hopen maar dat ze niet helemaal verzopen zijn inmiddels. Na het ontbijt gaan we samen nog even het historisch centrum in. Het is moeilijk lopen op de gladde ondergrond met ongelijke stenen maar het begint inmiddels te wennen. We worden er al handiger in. In de loop van de ochtend klaart het wat op. We bezoeken een kerkje waar ook een klein museum gevestigd is, proberen nog wat foto's te maken van de prachtige huisjes en bezoeken het haventje. Het is zo jammer dat de zon niet echt doorbreekt. Het is hier zo kleurrijk: de huisjes, de bootjes, alles ziet er prachtig uit maar zonder zonnetje oogt het toch wat triest.

De wandelaars komen aan het begin van de avond terug. Helemaal nat en vies maar vol enthousiaste verhalen. Ik ben blij te horen dat iedereen opgewekt terugkomt. Het was vooral nat en modderig maar volgens allemaal 'een niet te missen ervaring'. Twee dagen lang zijn ze samen met een gids door de jungle getrokken, waarbij ze soms lastige beekjes over moesten streken en over vaak moeilijk begaanbare paden liepen. De slaapplek midden in het niks was geweldig en de sterrenhemel op de eerste avond prachtig. De jongens hebben urenlang zitten kletsen in het donker op een strandje met enkel de verlichting van de sterren. Dit zijn gedenkwaardige momenten.

Na de welverdiende douche gaan we met een aantal richting het centrum. De wandelaars hebben nog niks gezien van dit mooie plaatsje. Op verzoek van de kids kiezen we voor pasta en pizza. De rijst en bonen komen inmiddels hun neus uit. Na het eten belanden we in een kroegje waar een zanger met gitaar Braziliaanse live-muziek ten gehore brengt. Het is erg gezellig en we kletsen lekker bij. Als de ouders weer richting hotel gaan, blijft de jeugd nog even hangen. We drukken ze op het hart om samen terug te lopen, want het is ook hier uitkijken geblazen op straat na een uur of elf 's avonds.

1. Iedje:
    3 augustus 2018
    ik kan nu elke keer openen met de zin: Wat jammer dat het alweer regent. Troosteloos is het wel. Kerkjes en musea bezoeken, oke , leuk, maar je wilt het buiten allemaal wat fleuriger zien. Zeuren helpt niet en jullie slaan je er prima doorheen.
    Ik wil straks alles horen over de 2-daagse trektocht van de kinderen. Zo te zien is het gaaf geweest en zwaar. Die trektochten waren ook altijd mijn favoriete bezigheden. Lekker klimmen en klauteren. Alles eruit halen !!
    Afsluiten met live muziek zo'n dag in een bar/restaurant is een summum. Braziliaanse muziek en zang met gitaar daar ga je op af. Heb ik niet in Guatemala OP DE BAR staan dansen? Ja dat waren nog eens tijden.
  2. Marco:
    5 augustus 2018
    Daar zijn zeker heel toevallig GEEN FOTO'S van, Iedje. Allemaal bluf.