Dag 19: op weg naar Aguas Calientes

15 augustus 2015 - Aguas Calientes, Peru

dag 19

15 augustus: met de trein naar Aguas Calientes

Gisterenavond vroeg in bed gedoken. Ik was rillerig en ben direct na het eten gaan liggen. Om het een beetje warm te krijgen, hadden we lekker de open haard aangemaakt. Niet veel geslapen in verband met veelvuldig toiletbezoek. Zelfs ik moet er deze vakantie aan geloven. Voor we vertrekken vanaf deze geweldige plek, krijgen we nog een rondleiding over het terrein. Ik pas op de tassen want voel me niet goed genoeg voor een wandeling.

Met de bus gaan we naar Ollantaytambo. Daar is het treinstation gevestigd waar we de trein naar Aguas Calientes pakken. Vanuit hier kun je met bussen naar de Machu Picchu. We zijn er rond het middaguur. Omdat de trein pas om 15.22 uur vertrekt, nemen we plaats in de achtertuin van een gezellig restaurant aan het treinstation gelegen. In de tuin zien we een kolibrie. Sommigen lopen nog wat rond in het dorpje maar veel is er niet te beleven. De trein vertrekt stipt op tijd. De tocht naar de voet van de Machu Picchu is prachtig. De trein rijdt heel rustig en onderweg zien we het landschap veranderen van een berglandschap naar dik bebost gebied. We volgen de rivier en komen rond 17.00 uur aan op onze plaats van bestemming. Wat een gekkenhuis hier. We volgen het spoor dat midden door het dorp loopt. Veel hotels zijn hier direct aan gelegen, net als het onze. Ons hotel stelt niks voor: een piepklein kamertje, geen raam in de badkamer,viezig en een herrie! De trein dendert rakelings langs ons slaapkamerraam en tot overmaat van ramp vindt er aan de andere kant van het spoor een feestje plaats.

Samen met Derk gaan we eten in het centrum, op 5 minuten lopen van ons hotel. Op het spoor zie je overal mensen lopen en kinderen spelen. Levensgevaarlijk. Aguas Calientes is een soort Valkenburg. Vreselijk gewoon. Maar van hieruit vertrekken de bussen naar de ingang van de Machu Picchu. Als we gaan slapen is het een herrie van jewelste. Wat een dorp. Om 3.30 uur moeten we weer op om naar de MP te gaan. We doen ons best om nog wat slaap mee te pakken.

1. Iedje:
    18 augustus 2015
    Wat is het daar druk geworden in Aquas Calientes, zoals jullie het beschrijven, een soort van Valkenburg. 21 jaar geleden was het er vrij rustig, weinig te beleven en hebben we een uur genoten in de warmwaterbaden. Wij logeerden in Alberque Juvenil Turismo de Aquas Calientes, een hele mondvol, met grote kamers en sublieme sanitaire voorzieningen. Zelfs een haarföhn ontbrak niet. Het was er erg schoon en geen geluiden van de trein gehoord. Misschien debet aan de nodige piscos sour ?? Ik kan me nog herinneren dat de hoofdstraat vanaf het dorpsplein met trapjes omhoog liep. Het had wel iets.
    Jammer, dat het zo veranderd is.
    En dan morgenvroeg voor jullie de grote belevenis. In gedachten reis ik natuurlijk het hele trajekt weer mee.
    De foto's zijn weer prachtig. De kolibrie is schitterend gevangen op het plaatje. Het doet me deugd, dat jullie er allemaal ook zo blij en mooi opstaan. Buenos noches y duermes bien! Kus.