Dag 16: vrije dag in Cuzco

12 augustus 2015 - Cusco, Peru

Dag 16

12 augustus: vrije dag Cuzco

Wat een genot om bij het wakker worden niet direct snel in aktie te hoeven komen. Vandaag staat een vrije dag op het programna in Cuzco. De kinderen kwamen vanochtend pas om 4.30 uur het hotel binnenvallen. Het is hier best gehorig en ik hoorde de groep lachend binnenvallen. Het was een geweldige avond voor ze. Daar waar Peruanen in de rij stonden te wachten om bij de uitgaansgelegenheden binnen te komen, mochten zij zo naar binnen. Fouilleren? Zij nergens, Peruanen overal. Een soort omgekeerde discriminatie. Weer een ervaring om nooit te vergeten.

Om 9.00 uur zitten de kids braaf aan het ontbijt zoals afgesproken. Stijn heeft nog steeds last van zijn darmen en wil niet direct mee de stad in. Sabien twijfelt en ik stel voor dat ze lekker in ons bed nog wat uitrust, appt enz. We lopen samen richting het centrale plein. Het ziet er bij daglicht heel anders uit maar ook hier zie je allerlei soorten mensen bij elkaar komen. Cuzco is een fijne stad waar je je heel veilig waant. Hier komen veel backpackers naar toe. Het was eens het hart van het oude Incarijk. Nu is het een bruisende stad in een vallei omringd door bergen. Op het Plaza de Armas staat de grote kathedraal en iets verder de Santo Domingokerk die gebouwd is op de steunmuren van een Incatempel. De rest van de ochtend dwalen we door de stad. Wat voelt het hier goed. Ik zou me hier dagen kunnen vermaken. Het is fris maar als rond het middaguur de zon doorbreekt lopen we terug naar het hotel om de winterjas te verruilen voor de zomerjas.

Sabien gaat met ons lunchen. We belanden in een soort Reggae tentje in de backpackerswijk waar we de heerlijkste broodjes ever voorgeschoteld krijgen. We shoppen nog wat bij de lokale markt en Sabien koopt o.a. nog een Alpaca-trui. Samen met 'De Simons' gaan we 's avonds eten in restaurant Inca grill. En weer smaakt alles even goed. Uit eten in Peru is geen straf. Terug in het hotel wensen we alle lopers heel veel succes. Over 3 of 4 dagen zien we ze weer. En natuurlijk plagen we ze met het feit dat wij morgen lekker warm in een bedje liggen terwijl zij op de berg in een tentje liggen te verkleumen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Iedje:
    13 augustus 2015
    Ik ben heel benieuwd hoe jullie Cuzco's plaatselijke bewoners hebben ervaren. Voor het eerst vond ik ze agressiever en opdringeriger dan elders in Peru. Ze bleven me volgen met hun koopwaar. Het deed me denken aan Egypte. Maar ik begrijp het wel, we (de touristen) lopen er rond met hun dikke portemonnees en camera's. Of te wel: we zijn er zelf schuld aan. En vergeet niet, Cuzco was ooit letterlijk "de gouden stad". Muren en gebouwen waren bedekt met gouden platen , leeggeplunderd door de eerste veroveraars, de Spanjaarden. Dat zouden wij ook nooit van zijn leven vergeten. Maar al even buiten de stad, zijn het weer die lieve Peruaantjes.
    Ja het eten is er heerlijk, maar let wel op, ze eten hier graag geroosterde cavia's of te wel CUY. Dus let op het geschreven menu. Zeker de kinderen en Valerie vinden dat zielig.
    Geniet van al dat moois en ik ben benieuwd naar de volgende dagen. Dikke kus.
  2. Valerie:
    13 augustus 2015
    Nou mam, die kleinkinderen van jou vinden niet heel veel zielig hoor. Sabien heeft al Alpaca gegeten en ook de cavia willen ze nog een keer proberen. Thuis zouden ze het niet doen, maar hier vinden ze dat ze alles uit moeten proberen. Vandaag gaan we naar de Heilige Vallei. Tas staat ingepakt voor drie dagen want we mogen maar paar kg meenemen in het openbaar vervoer. Of ze daar internet hebben weet ik niet. We melden ons zo snel mogelijk. Xxx Valerie