Dag 15: van Puno naar Cuzco

11 augustus 2015 - Cuzco, Peru

Dag 15

11 augustus: van Puno naar Cuzco

Om 5.15 uur gaat de wekker al weer af. Ik heb slecht geslapen maar we moeten eruit. Er staat een lange maar interessante reisdag op het programma. Vandaag reizen we naar Cuzco. Een lange reis dwars door de Andes. Met Sabien gaat het gelukkig weer iets beter. Zonder mopperen staan ze allebei op, maken voor de zoveelste keer de koffer dicht en zitten met kleine oogjes aan het ontbijt. Ik heb respect voor alle kids die zonder morren iedere ochtend weer vroeg aan het ontbijt verschijnen.

Om 7.00 uur zijn we alweer onderweg. Het wordt een dag met stops bij diverse Inca ruines. Een reis- en tevens cultuurdag. Om 8.00 uur ' s ochtends zijn we al aan het klimmen bij de ruines van de pre Inca begraafplaats in Sillustani, gelegen aan het meer van Umayo. In dit gebied vind je de historische chullpas of graftorens uit de Colla- en Incacultuur. Deze tot 12 meter hoge stenen torens, zijn meer dan 500 jaar oud. Opmerkelijke bouwwerken in een fascinerende omgeving. We hebben een prachtig uitzicht op het meer. Er zijn geen andere bezoekers maar wie bezoekt er ook oude graven op dit tijdstip?

De bus vervolgt zijn weg en via de hoogvlaktes stijgen we naar een hoogte van bijna 4.500 meter. Op het hoogste punt, bij de pas La Raya, stoppen we even om van het uitzicht te genieten. Het is buiten zooo koud. Hoewel ik inmiddels goed tegen de hoogte kan, voel ik op deze hoogte mijn hoofdpijn weer opkomen. Als er weer iemand niet goed wordt, rijden we snel verder. Het dalen gaat snel. Derk geeft uitleg over de komende dagen. Over 2 dagen gaat de groep uit elkaar. De helft gaat een trail lopen, de andere helft blijft in de Heilige vallei. Ik ben zo blij dat wij niet gaan lopen want Sjak had het nooit gekund. Met de niet lopers bedenken we hoe we de drie dagen willen invullen. We zijn het al snel eens en hebben een aantal leuke plannen.

Na de lunch stoppen we bij Parque arqueologico de Raqchi. Ook hier is een oude Inca-ruine te bewonderen, het paleis van de oude Inca Viracocha. We lopen er wat rond en proberen ons een voorstelling te maken van wat hier ooit heeft gestaan. Het is al donker als we Cuzco binnenrijden. Wat direct opvalt zijn de huizen die tegen de heuvels zijn aan gebouwd. Verder zien we neonreclame, overal verkeer en veel mensen op straat. Wat een drukte hier. Dat zijn we niet zo gewend. Ons hotel Koyllur ligt net buiten het hart van het centrum. In 10 minuten lopen we naar de Plaza de Armas (centrale plein) en vinden er een leuk restaurant. Net na ons komt een ander stel uit onze groep binnen lopen en we eten gezellig met z'n achten. Om half 11 zijn we terug (heeeel laat voor ons doen) en de kinderen gaan met de rest van de groep stappen in het centrum. Er is hier een uitstekend uitgaansleven en ze zijn niet te houden! Na de lange zit van vandaag mogen ze zich best even uitleven. Morgen hebben we hier een vrije dag. Dat betekent eindelijk een keer niet om 6.00 uur opstaan. Wat een genot. Ik heb reuze zin om morgen deze stad te gaan ontdekken. Wat ik er nu al van heb gezien belooft veel goeds.