Dag 22: de terugreis

18 augustus 2015 - Lima, Peru

Dag 22: de terugreis

18 augustus

Om 5.45 uur staan we op voor de terugreis. Voor vandaag staan er twee vluchten op het programma. Om 8.00 uur vliegen we van Cuzco naar Lima. Rond 20.00 uur vliegen we dan vervolgens door naar Amsterdam. Een rechtstreeks vlucht gelukkig.

Ik zie op tegen de terugreis maar voor vandaag staan er nog van allerlei leuke dingen op het programma. De koffers gaan maar moeilijk dicht. Toch teveel souvenirs gekocht? Gelukkig hebben we twee extra tassen gekocht voor de tocht naar de Machu Picchu en deze komen nu goed van pas. Ze voldoen net aan het formaat 'handbagage' en we stouwen ze vol met alles wat niet meer in de koffers past. Ons vliegtuig vertrekt op tijd naar Lima. We zitten helemaal achterin het vliegtuig. De tocht verloopt niet helemaal rustig. Er is veel turbulentie en ik zit niet op mijn gemak. Bij het opstijgen schiet ik vol en door mijn tranen heen spreek ik naar Sjak uit dat 'dit echt mijn aller-aller-laatste verre reis is'. De vliegreis duurt 1 uur en 15 minuten en ik ben blij als we weer aan de grond staan. We hebben nog een hele dag te overbruggen en in plaats van op het vliegveld hangen, hebben we besloten om Lima te bezoeken. De bus staat ons al op te wachten en we rijden naar het centrum. Wat een drukte hier in de hoofdstad! Overal verkeer, toeterende auto's, drukte op straat. En dan al die kinderen die wat proberen te verkopen tussen de auto's door.

We gaan eerst wat drinken en eten in een restaurant vlakbij de Plaza de Armas. Daarna struinen we wat rond, zien de wisseling van de wacht bij het paleis, kijken mensen op de Plaza de Armas en rijden dan verder naar de dierentuin in Lima. Deze is veel groter dan verwacht en we kunnen er fijn rondkijken en lopen. Zitten moeten we straks nog zo lang. We sluiten af in een groot overdekt winkelcentrum waar we nog snel iets kunnen eten en drinken. Daarna is het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan.

Het vliegtuig vertrekt een half uur te laat en het is al donker als we tegen half 9 's avonds de lucht in gaan. De eerste uren zijn onrustig. Vliegen boven de Amazone gaat altijd gepaard met turbulentie. Boven zee is het rustig en het lukt me zelfs om even te slapen. Hierdoor lijkt de terugreis veel sneller te verlopen dan de heenreis. Rond 16.00 uur plaatselijke tijd landen we in Amsterdam. Voor ons gevoel is het dan 09.00 uur 's ochtends. Bizar. Mama staat ons op te wachten in de aankomsthal. Met z'n vijven reizen we terug met de trein. Sabien zegt Wouter snel gedag en ze spreken af elkaar snel weer te zien.

Wat een reis. Zoveel beleefd, veel moois gezien, afgezien, fysiek zwaar, ziek geweest, veel gelopen, veel armoede gezien, een fijne groep, veel lieve mensen leren kennen, wat hebben we veel meegemaakt! Het was heftig maar wat een prachtig land. Al het afzien was het meer dan waard.