Dag 1: van Amsterdam naar Lima

28 juli 2015 - Lima, Peru

Dag 1: van Amsterdam naar Lima

27 juli

Het regent pijpenstelen als we met onze koffers richting de bus lopen. Er rijden geen treinen tussen Geldrop en Eindhoven. Na een stukje bussen, treinen we rechtstreeks naar Schiphol. Nadat het wekenlang bloedheet is geweest in Nederland, is het wel even wennen. De nog niet gedragen zomerjas komt meteen goed van pas. Zou het in Lima niet nog kouder zijn? Rond half 6 komen we in het Airport hotel aan. Er is weinig spannends te beleven in de omgeving en met de shuttle bus gaan we terug naar Schiphol waar we een hapje eten. We gaan op tijd slapen om zo uitgerust mogelijk aan de reis te beginnen.

28 juli

Om 7.00 uur staan we op. Veel geslapen heb ik niet. Eerst op ons gemak ontbijten en weer richting Schiphol. Er wordt druk verbouwd op Schiphol. Het inchecken en passeren van de douane gaat een stuk sneller dan voorheen. In de rij ontmoeten we bekenden uit Geldrop. Hoe klein is Nederland! We doden de tijd met wat drinken en winkeltjes kijken. Voor we het weten kunnen we boarden. Het KLM vliegtuig staat klaar om ons naar Peru te brengen. We zien opvallend veel nationaliteiten. De Peruanen zijn heel herkenbaar. Mooi volkje en kleiner dan ik zelf ben. Zo fijn :-). Heerlijk om weer Spaans te horen. Ben benieuwd wat er is blijven hangen na al die jaren.

Het vliegtuig heeft 45 minuten vertraging. Het is een drukke dag op Schiphol en er zijn problemen met het beladen. Dat soort informatie wil ik helemaal niet horen voor het opstijgen. Gewoon gaan met die banaan en opschieten met die hap. Vliegen? Mijn hobby wordt het nooit. Zeker niet met een overvolle kist met te (?) veel bagage. Zucht. Onderweg proberen we al te spotten wie er mogelijk samen met ons gaan reizen. We zullen nog even geduld moeten hebben voor we het zeker weten.

Het eerste deel van de vlucht verloopt rustig. Als we boven het Amazone-gebied vliegen ontstaat er de nodige turbulentie. Ik denk direct aan het boek dat ik bij de Bruna zag liggen. Het is het verhaal van een meisje dat als enige een crash in het Amazone-gebied overleefde. Waarom denk ik aan dit soort dingen nu? Met ongeveer 45 minuten vertraging landen we rond 18.30 uur plaatselijke tijd in Lima. Ik stik van de koppijn. Met Sabien gaat het gelukkig prima! Voor ons is het al bijna ochtend. Buiten is het donker. Omdat we dichtbij de Evenaar zitten, en bovendien is het wintertijd, is het ongeveer 12 uur licht en 12 uur donker. Steeds tot een uur of zes. Het duurt even voor alle koffers er zijn. Alles 'tranquilo'. In de hal van het vliegveld wacht onze gids ons op. We ontmoeten ook de rest van de groep. De eerste indruk is positief. Met de bus rijden we in dik een half uur naar ons hotel in het zuiden van de stad. We overnachten in hotel Monte Real gelegen in de wijk Mira Flores. Dit deel van de stad is redelijk veilig. Op veel plekken in de hoofdstad moet je je als toerist niet vertonen. Na een korte briefing gaat iedereen naar zijn kamer. Het is inmiddels ook al lang bedtijd voor ons. Ik ga als enige niet mee want heb inmiddels zoveel hoofdpijn dat ik toch niks meer op kan nemen. Wel fijn dat we er zijn. Peru voelt goed!

1. LinMatGus:
    30 juli 2015
    Leuke eerste foto's! Eerste kan ik helaas niet helemaal goed zien srry.. Fijn dat jullie er lekker zijn! (Ondanks de vertraging ;-) hopelijk is de hoofdpijn weg! Waarsch slapen jullie nog maar we lezen snel weer verder! Geniet!
    Xxx L&M&G