3 augustus: vrije dag Ilha Grande

3 augustus 2018 - Angra dos Reis, Brazilië

DAG 17, 3 augustus, vrije dag Ilha Grande

's Ochtends bij het ontbijt zien we pas echt hoe mooi het hier is. We ontbijten buiten op het terras dat direct aan het strand ligt. Het is rustig op straat want auto's zijn hier verboden. Het uitzicht op de zee en de bergen in de verte is adembenemend mooi. Vandaag geen verplichte nummers. We besluiten de omgeving te gaan verkennen en lopen een eind het strand op. Het is weer frisjes buiten. Vanaf het strand lopen we het dorpje in. De meeste huizen zijn dicht aan de kustlijn gebouwd. Het zijn eigenlijk meer houten hutjes te noemen. Het eiland is verrassend mooi. Tweederde van het eiland is beschermd in drie parken en reservaten. Het is een van de meest ongeschonden stukken Atlantisch regenwoud. Als je op het strand staat en naar boven kijkt, zie je alleen maar regenwoud tot een paar honderd meter hoog. Er leven heel veel verschillende wilde dieren. Tot vorig jaar leefden er ook brulapen. Nadat deze getroffen waren door de gele koorts, is de hele populatie hier uitgestorven. De wateren rondom het eiland worden bezocht door zeeschildpadden, dolfijnen en walvissen. Het heeft een boeiende geschiedenis. In de 16e en 17e eeuw was het een berucht piratennest. De baaien en inhammen boden namelijk goede schuilplaatsen. Eind 19e eeuw werd hier een leprakolonie gesticht. Deze werd rond 1930 gesloten. Daarna kwam er een van de beruchtste gevangenissen van Brazilië, het 'Instituto Panal Candido Mendes'. Deze was hier tot 1994 gevestigd.

In het dorp treffen we Karen en Stein. We besluiten om ergens iets te gaan drinken en zoeken iets gezelligs op het strand. Inmiddels is het weer flink gaan plensen maar gelukkig vinden we iets waar we redelijk droog kunnen zitten. We maken er maar het beste van.
In de namiddag krijg ik een massage van een uur bij een plaatselijke masseuse. Na het vele reizen en de boottochten in gammele bootjes met houten bankjes, heeft mijn rug flink wat te verduren gehad. De Braziliaanse Sabrina verstaat haar vak en na een uur kan ik weer een stuk beter lopen.
's Avonds belanden we met een groot deel van de groep in een gezellig restaurantje. Na het eten wil de jeugd terug naar het hotel om wat te chillen. De avond ervoor heeft er flink ingehakt en het grut is moe. Wij oudjes nemen een afzakkertje in een kroegje naast ons hotel. Een live bandje speelt salsa muziek en binnen de kortste keren staan we allemaal op de dansvloer. De aanwezige Brazilianen vinden het geweldig en dansen met ons mee (of wij eigenlijk meer met hun). Het wordt weer een gezellige avond. Wij haken iets eerder af want Sjak heeft afgesproken om om 6.30 uur (!) weer te gaan hardlopen met Derk.

1. Iedje:
    5 augustus 2018
    Ondanks de regen hebben jullie er weer een fijne dag van gemaakt . Dat is jullie wel toevertrouwd. Een mooi en interessant eiland Ilha Grande waar je in je gedachten een hele film van kan afdraaien. Een piratennest (ik denk dan meteen aan het grijkte beeld van zwarte oogdoekjes!), de leprakolonie (hoeveel ellende passeerde niet het straatbeeld dat er nu zo idyllisch uitziet?). En de brulapen die uitgeroeid zijn
    door gele koorts nog maar zo kort geleden. Dat is toch verschrikkelijk ?
    Het eiland zou boekdelen kunnen spreken. Fijn dat je opgeknapt bent van de massage. Maar kijk uit. Na mijn rugoperatie kreeg ik meteen de wijze raad mee om me nooit door een "kwakzalver " te laten masseren. Alleen door een gediplomeerd therapeut . Er kan snel wat fout gaan. Maar ik kan me ook voorstellen Valerie dat als je verrekt van de pijn je de mogelijkheid pakt om de pijn te laten verlichten. Gediplomeerd of niet.
    Goed en leuk dat jullie de avond hebben kunnen afsluiten met een drankje en een dansje in gezelschap van de Brazilianen. Had ik ook gedaan. Een potje salsa maakt de dag compleet. En zeker op live muziek. De Brazilianen zullen dat stelletje toeristen uit Olanda zeker herinneren.
    En Sjak begint morgen vroeg samen met Derk aan zijn hardlopen, dan een ontbijtje en op naar Rio de Janeiro. Dat wordt weer genieten van de laatste reisperiode. Ja jongens aan alles komt een eind. Nog even alles in je opnemen en breng het sfeertje mee naar huis. Dikke kus voor alle 4 en knuff van Borat.