2 augustus: naar Ilha Grande

2 augustus 2018 - Angra dos Reis, Brazilië

DAG 16, 2 augustus: naar Ilha Grande

De ochtend gebruiken we om nog even wat presentjes te kopen in het centrum van Paraty. We struinen nog wat door de binnenstad en zijn op tijd terug voor het vervolg van de reis. Om 13.00 uur zetten we koers naar Angra Dos Reis, een havenstadje van waaruit we met de boot naar onze volgende bestemming reizen. De rit er naar toe leidt langs de kust en onderweg hebben we een goed zicht op de prachtige baaien. De kustweg loopt door heuvelachtig gebied en hoe dichter we bij onze eindbestemming komen, hoe dichter de begroeiing. Zagen we aan het begin van de reis nog overal akkervelden, hier zijn het vooral dichte bossen/oerwouden die we zien, die grenzen aan de diverse stranden.

In de namiddag pakken we de boot naar het eiland Ilha Grande. De tocht duurt dik een uur en we zingen luidkeels op het achterdek. De aanwezige Brazilianen kijken ons enigszins verbaasd aan. Het begint licht te miezeren als we aankomen. Vanaf de kade gaan we lopend (met onze koffers) naar onze pousada (hotel) Recreio de Praia. Het ligt direct aan het strand en hoewel het al donker begint te worden zien we hoe prachtig het ligt. Nadat we de spullen binnen hebben gezet, gaan we met de Simons een hapje eten. De regen komt inmiddels weer met bakken uit de lucht. We vinden een restaurantje waar we droog kunnen zitten. Na het eten besluit de jeugd te gaan stappen. Morgen hoeft niemand verplicht vroeg op dus een mooie gelegenheid om uit te gaan. Wij pakken nog een afzakkertje in een nabijgelegen barretje aan het strand. Als de kinderen om half 3 het terrein weer op komen lopen, liggen wij al even op één oor.

1. Iedje:
    4 augustus 2018
    Dit moet een hele leuke dag voor jullie zijn geweest. Ik heb de kaart van Brasil (destijds gekocht tijdens mijn rondreis) er steeds bij om alles op te zoeken waar ik niet geweest ben.
    Wat leuk dat jullie zo gezongen hebben op de boot en de Brazilianen hiermee verrast hebben. Die kunnen er zelf ook wel wat van hoor. Zeker in de groep.
    Ilha Grande lijkt me machtig mooi (maar stop de regen please ) . Ik las dat een groot deel beschermd natuurgebied is . Heel goed. Al die bomenkapperij moet gestopt worden anders gaat de vegetatie kapot en zullen veel zoogdieren en vogels verdwijnen. Het is wel zuur dat juist op Ilha Grande een leprakolonie was gevestigd. Maar voor de zieken een waar paradijs.
    Nog zware (ex) criminelen tegen gekomen?
    Er zal wel het een en ander te bezoeken zijn denk ik.
    De foto's bij jullie verhaal zijn ook leuk. Ik ben zo benieuwd naar alle foto's. Ik zal er een dagje voor uittrekken.
    Overigens na de 2de hittegolf verwachten ze woensdagavond wat regen in het westen. Brengen jullie die nattigheid mee? Maar dat blijft niet. Er is goed weer voorspeld. Niet meer zo EXTREEM HEET. Enne......fijne droge dagen op het eiland gewenst. Liefs voor allemaal.