29 juli: op weg naar Campo Grande

29 juli 2018 - Campo Grande, Brazilië

DAG 12, 29 juli, op weg naar Campo Grande

Onze laatste dag in de Pantanal. Vandaag vertrekken we naar Campo Grande, om van daaruit naar Sao Paulo te vliegen, gelegen aan de Oostkust van Brazilië. Sjak vertrekt 's ochtends samen met Stein en een paar andere uit de groep voor een boottochtje met wandeling. ik gebruik de tijd om op mijn gemak de spullen in te pakken. Tijdens de wandeling wordt Stein gemeen gestoken in zijn arm. Zo zie je maar dat de insecten hier altijd wel een bloot stukje arm of been gevonden krijgen. Even je mouw opstropen is hier al 'gevaarlijk'.
We vertrekken na de lunch, die zoals alle dagen weer voortreffelijk verzorgd is door onze 'eigen' koks. Met de inmiddels vertrouwde open jeeps worden we in dik een uur naar de openbare weg gebracht. Lekker stoffig stappen we de bus in die ons al op staat te wachten. We rijden een stuk bekende weg en rijden dan verder in oostelijke richting. Om een uur of zeven komen we aan bij ons hotel Busada, een kwartiertje rijden vanaf het vliegveld. We zien Campo Grande in het donker en het is moeilijk om er een goede indruk van te krijgen. Het is een grote stad met maar liefst vier universiteiten. Het wordt ook wel de bruine stad genoemd vanwege de roodbruine aarde. Voor ons is het slechts een plek om te overnachten. We kunnen niet alles bezoeken. Daarvoor is drie weken veel te kort.
Arme Stein voelt zich zo beroerd dat hij direct naar bed gaat. Door de insectenbeet heeft hij koorts gekregen en zijn arm is helemaal opgezwollen. Wij lopen nog even langs de Subway die in de buurt van ons hotel zit. We hebben zo uitgebreid geluncht dat een broodje volstaat.

1. Iedje:
    3 augustus 2018
    Ik loop wat dagen achter met de reakties, maar zal dat in het klein goedmaken.
    In Kenia hadden wij soms ook eigen koks bij ons, die de meest lekkere dingen bij je op schoot zette op je plastic bordje. Ik vond dat altijd leuker dan een goed restaurant.
    En hoe is het afgelopen met de insectenbeet van Stein met korte EI ??? Dat moet wel een gemene zijn geweest. Koorts en je doodziek voelend. Die heeft een hele lading rotsooi ingespoten. En natuurlijk niet gespoten op de plaats van de spierballen aan beide kanten !!..Maar ik zag dat hij meegelopen heeft tijdens de 2-daagse trektocht, dus dan moet het wel weer goed zijn. Je schrikt wel als dat zo aanslaat. Van een wespensteek kan je al de pijp uitgaan.