27 juli: piranhas vissen

27 juli 2018 - Pantanal, Brazilië

DAG 10, 27 juli, piranhas vissen

We worden gewekt door het lawaai van de vogels in de bomen rondom onze 'lodge'. Het is bijna zes uur en tijd om op te staan. Vandaag gaan we met een aantal uit de groep al vroeg op Piranhas vissen. Behalve onze groep zijn er nog een paar Brazilianen in de fazenda ondergebracht. Er zijn meerdere activiteiten waar we onder begeleiding van onze gids aan deel kunnen nemen. Omdat het niet leuk is om deze met veel mensen tegelijk te doen, hebben we ons opgesplitst.

Na het ontbijt lopen we om half acht naar de rivier die achter onze kamers stroomt. Twee gidsen gaan met ons mee. Ze hebben hengels (lees: houten stokken) en een grote zak rundvlees meegenomen. We verspreiden ons aan de oever van de rivier en gooien de hengel uit nadat een van de gidsen er een lekker hapje vlees aan gemaakt heeft. Al snel heeft de eerste beet. Die Piranhas zien er van dichtbij best angstaanjagend uit. De bekjes hebben grote tanden! De eerste worden onder luid gegil uit het water gehaald. Sabien blijkt de kampioen onder ons en hengelt er maar liefst 10 uit het water. Plotseling ziet de gids een kaaiman aan komen zwemmen. Vanuit het niets komt hij plotseling de oever op vlakbij waar we staan. Het is een grote zwarte kaaiman waar er hier heel veel van voorkomen. In onze 'achtertuin' liggen er dus tientallen, en het is uitkijken geblazen als je richting het water loopt. De gids houdt hem een net gevangen Piranha voor en voor we er erg in hebben opent hij zijn grote kaken en vreet het ding in één keer op. Hij neemt vervolgens plaats in het zonnetje om op te warmen en wij vissen vrolijk door alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Apart hoe snel je je grenzen verlegt als je in een andere omgeving bent.

Voor de middag staat een kanotocht op het programma. Tot die tijd zijn we 'vrij' en we gebruiken de tijd om met elkaar door te brengen rondom het zwembadje en de open ruimte in het centrale gedeelte van de fazenda. Het is inmiddels lekker warm en we genieten van het zonnetje. Dat duurt hier maar kort, want rond een uur of vier is de zon nog maar zwak en wordt het snel weer fris. Terwijl we daar zitten te kletsen en te toepen, vliegen de bontgekleurde vogels over ons heen. De capibaras wandelen gezellig voorbij en een gordeldier waggelt een paar keer voor ons langs.

Op het eind van de middag start de kanotocht. Met een bootje wordt ons groepje naar het beginpunt gebracht. Ik zwaai ze uit en besluit niet mee te gaan. Stijn heeft gisteren een megaslang in het water gezien. Het vooruitzicht om om te slaan en oog in oog met zo'n lekker te ding te komen staan, weerhoudt mij ervan om in te stappen. De kaaimannen duw ik wel weg met mijn peddel, maar slangen .........

1. Marco:
    28 juli 2018
    De gevangen piranha's zijn in de pan beland, mag ik aannemen.