25 juli: raften in Bonito

25 juli 2018 - Bonito, Brazilië

DAG 8, 25 juli, raften in Bonito

De dag begint weer vroeg. Sjak gaat om half zeven met Derk en Marcel hardlopen net buiten het dorp. Onderweg spot hij een toekan die laag overvliegt. Het zijn zo'n leuke beesten. Rondom ons hotel zitten er diverse. Als je goed kijkt kun je ze in de bomen zien zitten.

Het is weer frisjes. Voor vandaag staat het raften op het programma. We hopen maar dat het nog een beetje opklaart. Meestal gebeurt dat wel. Vanaf een uur of twaalf is het hier lekker en rond een uur of vier begint het weer af te koelen. De nachten zijn koud. Vannacht was één dekentje niet voldoende. We hebben zelf een busje geregeld die ons naar het beginpunt brengt van het Eco park Porto da Ilha. De rit er naar toe verloopt hobbelig. Via een niet verharde weg gaan we dwars door het natuurgebied heen. We worden afgezet bij de rivier Rio Formoso. Behalve raften is het mogelijk om hier tal van andere wateractiviteiten in groepsverband te doen. Omda alles van te voren is ingepland, loopt het gesmeerd en is er van massatoerisme geen sprake. We worden verdeeld over twee boten. De kinderen gaan bij elkaar zitten en wij ouders gaan met elkaar in de andere boot. Na de speedboottocht bij de watervallen, is het niet echt spectulair te noemen maar mooi is het wel. Het water in de rivier is kraakhelder en overal kun je de bodem zien. We proberen kaaimannen te spotten maar zien er geen. Maar goed ook want ik moet er niet aan denken dat er eentje ons rubberbootje lek komt bijten! De rivier loopt dwars door een dichtbebost gebied en we horen van alles aan de waterkant. We spotten een aap die ons aandachtig volgt en zien een prachtige toekan overvliegen. Uiteraard zien we heel veel vissen en veel verschillende soorten vogels. Onderweg trotseren we drie watervalletjes. Onder luid gegil stort de boot naar beneden, terwijl wij ons zo goed mogelijk proberen vast te houden. Wij zitten vooraan en worden kletsnat. Gelukkig is de zon inmiddels gaan schijnen en valt de kou mee. Na dik een uur zijn we terug bij af. We zwemmen nog wat en gaan daarna weer huiswaarts. Weer een ervaring rijker.

Na het ophalen van de was in het dorp en een vlugge douche gaan we met z'n allen naar restaurant Pantanal, gelegen aan de hoofdstraat van Bonito. Dit restaurant heeft diverse spannende dingen op de kaart staan waaronder alligator en piranha. Sabien en Sjak gaan voor de alligator, Stijn kiest de pizza piranha en ik houd het op een veilig kippetje. Voor mij al exotisch genoeg. De piranha wordt opgediend met kop en al. Wat een griezel! De scherpe tanden zijn duidelijk zichtbaar en de vis kijkt ons dreigend aan. De jongens laten de kaken klapperen wat voor de nodige hilariteit aan tafel zorgt. Iedereen laat zich de exotische hapjes goed smaken. Ik verbaas me er over hoe makkelijk de kinderen alles uitproberen en eten. De alligator smaakt naar kip en is voor herhaling vatbaar. Na een drankje in een nabijgelegen kroegje sluiten we de avond. Morgen weer vroeg op pad. We gaan naar de Pantanal, hét natuurgebied van Brazilië. Eerst 4,5 uur met de bus en daarna nog zo'n 1,5 uur per open jeep dwars door de bush bush. Hier slapen we in een fazenda midden in de jungle. Of er wifi is, is de vraag. Hier verblijven we drie dagen en er staan ons veel spannende dingen te wachten. We zijn heel benieuwd ..........

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Iedje:
    27 juli 2018
    ZWEMMEN? WAAR ZWEMMEN, TUSSEN DE KAAIMANNEN EN PIRANHA'S??? Hartstikke gek. Alhoewel , het ziet er vredig uit bij de vlonder waarop jullie zitten. Kraakhelder water zo te zien.
    Alligator heeft inderdaad de smaak van kippenvlees. Piranha zou ik niet gauw eten. Dat zijn zelf zulke vreet zakken. Daar zou ik geen vrede mee hebben voor mijn maag. Stijn ik vind je geweldig.
    Op naar de Pantanel. Wij zaten trouwens in Fasenda Santa Clara
    Het ligt in een machtig mooie moerasgebied met vennetjes, waarin de prachtigste watervlooien, zoals de lila/blauwe waterhyacint. Het is er een oase van rust; hier heerst de natuur.
    Maar dat zullen jullie nog wel zien.
    De rubberboottocht vond ik toch wel leuk als je naar beneden sjeesde. Altijd een gegil en doordat worden.
    Hier zijn ook miereneters (capivaras), het grootsteeds knaagdier ter wereld.
    Zoveel te zien. Ogen wijden houden!!!